5 Troeven voor een succesvolle crowdfunding

 5 Troeven voor een succesvolle crowdfunding

“Dat onze crowdfunding uiteindelijk zo succesvol zou zijn (167 %), hadden we nooit kunnen dromen.” Een interview met campagneleider Steven Van der Taelen, BA Pitzemburg, Mechelen.

Onderwijs is de plaats om te investeren in de toekomst
“Onderwijs is de plaats om te investeren in de toekomst van onze kinderen.” Hier is Steven Van der Taelen, contactpersoon preventie en infrastructuur van Campus Pitzemburg van overtuigd. Samen met 117 aandeelhouders werd 16.800 euro opgehaald voor de Crowdfunding campagne om het historische schoolgebouw van Pitzemburg duurzaam en klimaatneutraal te maken. Dit bedrag werd verhoogd door Socrowd zodat 30.000 euro geïnvesteerd kon worden. Deze investering levert niet alleen een bijdrage aan het milieu maar brengt ook de (energie-) kosten van onze school omlaag. Geld dat overblijft voor het onderwijs zelf.

´We zijn geschrokken van het feit dat een aantal investeerders 2, 3, 5 en zelfs 10 aandelen hebben gekocht. Dat ze uiteindelijk zo succesvol zou zijn (167 %), hadden we nooit kunnen dromen. We zijn uiterst blij dat alle inspanningen zijn beloond met de inzameling van 16.700 euro.´ - Steven Van der Taelen.

Win-win situatie
Iedereen die een aandeel bij Socrowd heeft gekocht voor de campagne: ´Pitzemburg, Paraat voor het klimaat´ ontving daarom in ruil voor de steun een de energie-bespaarbox van Greengiving. Hiermee kon de investering in één jaar alweer dubbel en dik terug verdiend worden met een besparing van ongeveer 100 euro. Een win-win situatie dus. Na 2 jaar voorbereiding en aan de hand van de volgende troeven heeft Steven bijna 2.500 mensen bereikt en aangezet tot het participeren in of promoten van het toekomstgerichte project:

5 Troeven voor een succesvolle crowdfunding

  1. Ga voor een realistisch doelbedrag, afhankelijk van de noden van het project.
  2. Hoe meer mensen je kunt bereiken, hoe groter de kans op investeerders. Maak gebruik van je volledig netwerk en probeer anderen te stimuleren je project te delen via hun sociale media. Wij vroegen ook hulp aan relaties zoals leveranciers en oud-leerlingen maar ook aan de media.
  3. We hebben heel goed geluisterd naar de tips die we van Socrowd hebben gekregen om een succesvolle campagne te voeren. Een korte, intense campagne voeren in golven. Steeds meer mensen bereiken van het eigen netwerk. We zijn begonnen met het personeel, daarna de ouders en als laatste de oud-leerlingen. Verkondig een positieve boodschap. Breng je netwerk geregeld op de hoogte van de stand, bedank de mensen die al geïnvesteerd hebben en spoor anderen aan hetzelfde te doen. Je zult merken dat dit een positief gevolg heeft voor de campagne.
  4. Spreek alle kanalen aan: online (e-mail, sociale media) maar ga ook offline. We hebben volop gebruik gemaakt van de sociale media (Facebook, Twitter en Google+). Er werd een persbericht naar alle lokalen media gestuurd. Het gevolg hiervan is dat zelfs de regionale tv-zender RTV een reportage is komen maken. Die werd uiteraard ook gebruikt in de campagne van onze crowdfunding.
  5. Houd de intensiteit vol: Het personeel was al op de hoogte van de crowdfunding vanaf de start van het project in 2015. In 2016 werden er voor de ouders 3 informatiemomenten gehouden waarbij elke keer de crowdfunding kort werd vermeld. Half april 2017, twee weken voor de start van de campagne werden flyers met alle projectinformatie verdeeld onder het personeel. Begin mei werd de actie gestart en een week later werden de ouders op de hoogte gebracht. Nog eens week later de oud-leerlingen en leveranciers. Elke volgende week werden alle mogelijke investeerders op de hoogte gebracht van de stand. Er werd ook vermeld dat de teller hoger dan 100% mocht eindigen. Er werd offline gecommuniceerd met een flyer op gerecycleerd papier (1.000 exemplaren) en een persbericht in de lokale media. De flyer was eenvoudig, duidelijk en zakelijk opgesteld. Alle projectpartners werden vermeld met hun logo.

    Een aantal leerlingen hebben we gevraagd een promotiefilmpje te maken. Na een korte briefing, zijn ze aan de slag gegaan. Ze hebben zelf het scenario bedacht en uitgeschreven. Een professionele cameraman heeft daarna hun verhaal perfect in beeld gebracht. Het filmpje was één van de extra troeven in de campagne.

De crowdfunding campagne zorgde voor engagement
De crowdfunding campagne zorgde voor engagement van leraren, scholieren en ouders in het toekomstgerichte educatieve project. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het bijbrengen van milieubewustzijn en onderwijsinstellingen kunnen hier een belangrijke rol bij spelen. Dit is nodig om zo het consumptie patronen van de mens te beïnvloeden en verdere schade aan het milieu te voorkomen. Als laureaat van de subsidiewedstrijd “Paraat voor het klimaat, ” een samenwerking tussen Stad Mechelen (MOS, Kamp C, Socrowd, Mechelen klimaatstad) heeft Busleyden Atheneum Campus Pitzemburg nog 35.500 euro subsidie ontvangen van de Stad Mechelen. Het is het de intentie van de stad om tegen 2020 de CO2-uitstoot met 20% te verlagen. Een steengoede investering in de toekomst.

Neem hier een kijkje op de projectpagina van de campagne “Paraat voor het klimaat .”


22/02/2018

overzicht

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in. We beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Leave this empty:

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Inloggen

U moet inloggen om verder te gaan.


Nog geen login? Maak er hier vlug eentje aan!

Leave this empty:

 

Paswoord vergeten?
Klik hier om opnieuw in te stellen.

 

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Registreer u

Registreer u vandaag nog en begin met investeren in de projecten die u een hart toedraagt.

Leave this empty:

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Inloggen

 

U bent reeds actief of er is een fout opgetreden.

Klik hier om een nieuwe paswoord aan te vragen.

Klik hier om in te loggen.

Indien u problemen blijft ondervinden, gelieve dan contact op te nemen met onze diensten.

 

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Bedankt voor uw registratie

 

U zal een e-mail ontvangen van uw registratie. Het is belangrijk dat u uw registratie bevestigt, daarna krijgt u toegang tot MySocrowd.

Mocht u de e-mail niet hebben ontvangen (check ook even uw spam-folder) probeer dan de paswoord-reminder (via de login-knop), u krijgt dat een nieuw paswoord toegewezen.

Indien de problemen zich blijven voordoen, neem dan contact op met onze diensten.

 

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Uw account

Sorry, deze gebruikersnaam werd niet teruggevonden in ons bestand.

Nog geen login? Maak er hier vlug eentje aan!

 

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Inloggen

U moet inloggen om verder te gaan.


Nog geen login? Maak er hier vlug eentje aan!

Sorry, Uw gebruikersnaam en/of paswoord is niet correct. Indien u meerdere keren na elkaar foutief inlogt wordt uw account geblokkeerd voor een korte periode, gelieve in dat geval later opnieuw te proberen.

Leave this empty:

 

Paswoord vergeten?
Klik hier om opnieuw in te stellen.

 

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be

Paswoord vergeten?

Vul uw gebruikersnaam in en we sturen u een e-mail om uw paswoord te resetten.


Nog geen login? Maak er hier vlug eentje aan!

Leave this empty:

 

Socrowd • T +32 0476 45 33 24 • info@socrowd.be